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隠れた巨匠~彩墨画家・下村為山と南画家・楠瓊州~

更新日:2011年2月15日

会期:平成16年2月24日(日曜)から4月11日(日曜)

展示風景

――世の中には、満ちあふれた素晴らしい才能を持ちながらも、いつしか時の流れの中に、忘れられ、遂には消えていってしまった画家が何人もいます。この二人の南画家、下村為山と楠瓊州もまさにそんな画家です。ともに己の信念を押し通して、どの画壇、団体にも属さず、いささか、頑なに偏して生きた人達だとも言えましょう――渥美 國泰(江戸民間書画美術館館長)

In spite of having the filled wonderful talent, many painters whowere unawares made into desertion into the current of the times,consequently have disappeared are also in a world.A man, and IzanShimomura and Keishu Kusunoki describing a picture called this Nanga oftwo persons are also just such painters.It persisted in both ofitself's beliefs, and belonged to no painting circles and organization.Although it is awkward, it may be able to be said that they are thepeople which were useful with the stubbornness which does not flatterthe world.

Kuniyasu Atsumi

下村為山(しもむら いざん)

下村為山の書画

為山は慶応元年、愛媛県松山市に生まれる。十八歳から洋画を学び、二十六歳で画壇にデビュー。しかし明治二十四年、正岡子規と出会ったことが彼の生涯を決めた。出版物の装丁・挿絵などを描いて子規に協力するようになり、やがて『ホトトギス』表紙と口絵を担当し、同じく子規に協力する中村不折のよきライバルとなった。子規の没後、各地を放浪。この間に高浜虚子や河東碧梧洞らと親交を結んだ。大正三年、右手に受けた障害から油絵は捨てざるを得なくなり、これが彩墨画家としての再出発ともなる。東京に居を移し数多くの作品を残した。晩年は、細部にとらわれず、筆のタッチを存分に生かした、いわゆる破墨を重視した大胆な作風に変化していく。昭和二十四年、疎開先の富山で八十五歳の生涯を閉じた。

Izan Shimomura is born to the Keio first year and Matsuyama-shi,Ehime. Oil painting is learned from 18 years old, and it comes out forpainting circles at the age of 26. However, having met Shiki Masaoka inMeiji 24 determined his whole life. The binding, the illustration, etc.of a publication were drawn, and it came to cooperate in Shiki, tookcharge of the "little cockoo" cover and the frontispiece soon, andbecame the good rival of Fusetsu Nakamura who similarly cooperates inShiki. It wanders about after its death [ of Shiki ] and every place.Friendship was connected to Kyoshi Takahama, the Hekigoto Kawahigashiand others in the meantime. Taisho 3, an obstacle to oil painting whichreceived in the right hand must be thrown away, and this will alsobecome the restart as a Saiboku painter. The dwelling was moved toTokyo and it left many works. After aging, regardless of details, itchanges to the bold style which employed the touch of a brushefficiently fully and which thought the so-called "Haboku" asimportant.The whole life of 85 years old was closed in Toyama of aplace of refuge in Showa 24.

楠 瓊州(くすのき けいしゅう)

楠瓊州の書画

楠瓊州は明冶二十五年二月、広島県尾道市に生まれる。高等小学校を卒業後、服部五老の内弟子となって絵の修行に励むが、父の急逝により、尾道に戻り家業を継ぐ。その後再び京都に赴き南画家江上瓊山に師事。尾道に戻った後、二十三歳で画家として立つべく札幌に渡るが、大正七年には東京に転居。飛鳥山にほど近い北区西ヶ原で、亡くなるまでの約四十年間おびただしい画作を続けた。南画の基調である水墨山水画を出発点としながら、油絵、水彩画、南画の長所もあわせた新日本画の確立を望んでいたという。昭和三十一年三月二十四日、六十四歳で孤独の内に没し、画室には膨大な画稿が残されたのである。

Keishu Kusunoki was born to Onomichi-shi, Hiroshima in February,Meiji 25. After graduating from a higher elementary school, although itbecomes Goro Hattori's inner pupil and being strove for practice of apicture, by sudden death of a father, it returns to Onomichi and tradeis inherited. It goes to Kyoto again after that, and studies undersouth painter Keizan Egami. Although it was going to be independent asa painter at the age of 23 and crossed to Sapporo after returning toOnomichi, it moved to Tokyo in Taisho 7. In Nishigahara, Kita-ku, Tokyonear the Asuka mountain, drawing an abundant number of pictures wascontinued for [ until it passes away ] about 40 years. Keishu says thathe desired establishment of oil painting, a watercolor painting, andthe new Japanese painting with which the strong point of Nanga was alsounited, making into a starting point the landscape painting of thelndia ink painting which is the foundations of Nanga. While it wassolitary at the age of 64, it died on March 24, Showa 31. A vastquantity of works were left behind to the atelier.

開催時間:午前9時30分から午後5時
(入館は午後4時30分まで)
月曜休館
※入場無料

イベント

講演会「孤高の画家 下村為山と楠瓊州」

日時:3月14日(日曜)午後2時から4時
講師:渥美 國泰 氏 (江戸民間書画美術館館長)
場所:ふるさと歴史館 視聴覚室
申込:3月4日(木曜)午前9時30分より電話にて受付開始(ふるさと歴史館)

※ 駐車場が少ないので、お車での来館はご遠慮ください。

このページに関するお問い合わせ

教育部ふるさと歴史館
〒189-0021 東村山市諏訪町1丁目6番地3
電話:直通:042-396-3800  ファックス:042-396-7600
この担当課にメールを送る(新規ウィンドウを開きます)
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